دیدار اعضا هیئت مدیره انجمن نشان های تجاری پوشاک ایران با جناب آقای دکتر سلاح ورزی

0 18

اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران و انجمن نشان‌های تجاری پوشاک ایران با رئیس و نایب‌رئیس اتاق ایران دیدار کردند. در این نشست دغدغه‌های تولید و صادرات صنعت نساجی کشور مطرح شد.

بر اساس اطلاعاتی که در این نشست عنوان شد، بین سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ صادرات پوشاک ایران به کشورهای فنلاند، آلمان، انگلستان، ایتالیا و غیره صورت می‌گرفت که به تدریج با تغییر در سیستم عرضه و صادرات پوشاک در سطح دنیا و بی‌توجهی نسبت به برندسازی، ایران، توان رقابت خود را در صنعت پوشاک در بازارهای بین‌المللی از دست داد و به دنبال آن تحریم‌ها علیه ایران نیز شکل گرفت و صادرات ایران را تحت تأثیر قرار داد.

از سوی دیگر طبق اطلاعات موجود تنها ۱۰ درصد بازار پوشاک ایران در بازار داخلی در چارچوب برند عرضه می‌شود چراکه متأسفانه علی‌رغم تحولات جهانی همچنان در ایران، نگاه‌ها نسبت به موضوع برندسازی منفی است چون به اشتباه آن را برابر با گران‌فروشی می‌دانیم. این نگاه‌ها مانع از رشد و توسعه صادرات در بخش پوشاک می‌شود. در حال حاضر به دلیل موانع گسترده، صادرات برندهایی که در حوزه پوشاک شکل گرفته‌اند، به سختی اتفاق می‌افتد.

در ادامه مهرداد زکی‌پور، رئیس هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران خواسته اصلی فعالان این بخش از اتاق ایران را توجه جدی‌تر به نقش تشکل‌ها و به بازی گرفتن آنها با هدف اثرگذاری بیشتر در سیاست‌گذاری‌ها عنوان کرد.

این فعال اقتصادی در ادامه با اشاره به رشدی که در صنعت نساجی کشور طی سال‌های اخیر صورت گرفته، آنچه امروز شاهدش هستیم را نسبت به انتظارات موجود نامناسب خواند و تصریح کرد: در حال حاضر متوسط صادرات پوشاک ایران ۷۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود، در حالی که این رقم در ترکیه بالغ بر ۲۷ میلیارد دلار است. متأسفانه قالب شدن نگاه دولتی بر این صنعت ترمز کار را کشید و حال زمان نیاز است تا با تغییر رویکردها اجازه کار به بخش خصوصی داده شود. از طرفی قاچاق پوشاک به ایران نیز طی یک دوره خاص رشد فزاینده‌ای پیدا کرد. هرچند امروز سطح قاچاق بسیار کاهش یافته؛ اما بنیه صنعت از نظر تأمین مالی و حمایت‌های دولت همچنان ضعیف است.

توسعه فرهنگ برندسازی در صنعت پوشاک

در ادامه علیرضا صفاری، رئیس انجمن دارندگان نشان‌های تجاری پوشاک ایران با بیان این نکته که انجمن، توسعه فرهنگ برندسازی در صنعت پوشاک را دنبال می‌کند، گفت: در ایران نگاه سنتی بر این حوزه حاکم بوده و برند جایگاهی ندارد؛ هرچند از زمان متمرکز شدن روی این بخش تا حدودی وضعیت بهتر شده؛ اما جای کار بسیار زیاد است.

او ادامه داد: به همت انجمن، رویدادهای تخصصی درباره برندسازی برگزار شد تا ریل‌گذاری خوبی در این صنعت اتفاق بیفتد. ارزیابی برندهای فعال در صنعت پوشاک نیز مورد توجه انجمن قرار گرفته است و برای این منظور الگویی را طراحی کردیم که به صورت سالانه این ارزیابی‌ها انجام شود، همچنین قرار است بعد از این پروژه، روی ارزش‌گذاری برندها نیز فعال شویم.

بر اساس اظهارات این فعال اقتصادی امروز بین ۱۷۰ تا ۱۸۰ برند در صنعت پوشاک فعالیت می‌کنند.

Leave A Reply

Your email address will not be published.