اولین دورهمی شورای عالی برندهای پوشاک ایران

در خانه کسب و کار کارمان برگزار شد

1 134

این مراسم با حضور اعضای این شورا، صاحبان برندهای بزرگ، فعالان و کارشناسان صنعت مد و پوشاک در تاریخ 25 خردادماه سال 1400 برگزار شد.

برنامه با خوش آمد گویی الهام زایجانی مشاور اجرایی شورای عالی برندهای پوشاک به این ترتیب آغاز شد؛

قرار بود گردهمایی در سال 1399 و ابتدای سال 1400 برگزار شود اما متاسفانه بخاطر شرایط کرونایی کشور و قرار گرفتن در حالت قرمز نتوانستیم این دورهمی را برگزار کنیم.

امروز اعضای محترم شورای سیاست گذاری آقایان شاهین فاطمی، بهرام شهریاری، علیرضا صفاری درخصوص فلسفه وجودی شورا و برنامه های در دست اقدام صحبت میکنند از جمله برنامه های دردست اقدام ما رویداد بزرگ IFS هست و رویداد بزرگ استعدادیابی و برنامه های دیگری که به تفصیل ارایه خواهد شد.

الهام زایجانی در ادامه گفت: ما اینجا هستیم تا با هم افزایی کار گروهی داشته باشیم و در کنار هم رشد کنیم و اتفاقات خوبی را در ایران رقم بزنیم.

پس از این مقدمه، شاهین فاطمی رئیس شورای عالی برندهای پوشاک ایران ایراد سخن نمود.

شاهین فاطمی در ابتدا گفت: تصور میکردیم که مفهوم برند در ایران جایگاه کمرنگی دارد اما امروز میبینیم که بیش از 150برند در صنعت پوشاک و چرم و کفش در این نشست حضور دارند و البته به خاطر شرایط کرونا از حضور بسیاری از دوستان محروم هستیم.

شاهین فاطمی پس از تشکر و خوش آمد گویی به حاضران افزود: در این شرایط سخت کرونایی و گرما و مشکلات اقتصادی در کنار هم هستیم که بتوانیم این خانواده را تشکیل بدهیم، خانواده ای که شاید به عنوان خانواده برند پوشاک سالها مورد بی توجهی بوده است و شاید در شرایطی بودیم که فکر میکردیم برند اهمیت کمتری دارد.

اما امروز در زنجیره تولید، توزیع، خرده فروشی و فروشگاه داری و غیره برند اهمیت ویژه ای دارد.

پیش از این هم در بدنه دولت هم در بدنه استراتژی ما وقتی میرفتیم سراغ سرمایه گذارهای بزرگ، در صنایع بالا دستی بودیم یا در حوزه مواد اولیه سرمایه گذاری میکردیم یا در حوزه کارخانه جات مثل ریسندگی چرم، دوخت و تولید کفش و امثال اینها …

این به این معنی نیست که آنها کم اهمیت تر هستند به این معنی که اگر ما بخواهیم یک زنجیره سالم و یک زنجیره قدرتمند و پایدار در صنعت داشته باشیم باید به تمام ارکان زنجیره بپردازیم و اینکه صرفا به مشکلات مواد اولیه یا محصول یا امثال آن بپردازیم ممکن است که بزرگترین و یکی از سود آورترین و هویت ساز ترین حلقه این زنجیره را از دست بدیم و دیدیم که در خیلی از سالها این حلقه از دست ما در رفت و ما نسبت به برندهای دیگر خارجی فقط مثل یک دوزنده عمل کردیم.

خوشحالیم که امروز بعد از 2-3 دهه میبینیم که 95 درصد کارخانه دارها و فعالان صنعت خرده فروشی و ریتیل و فروشگاه داری به اهمیت برند و نقش تولید دانش و فرهنگ پی برده اند.

دیگر تنها اینکه به دنبال یک برند خارجی باشیم تا روی کالای خود بزنیم یا دنبال نمایندگی محصولات خارجی باشیم کافی نیست، البته این شکل از فعالیت هم به نوبه خود لازم است.

اکنون معتقدیم که حضور یک رقابت صحیح  میتواند اقتصاد پایدار را کامل نماید و ما امروز بیش از 200 برند ثبت شده شناسایی کرده ایم.

بر اساس همین نیاز بود که حدود دو سال پیش تحت پوشش اتحادیه تولید پوشاک ایران مجمعی تشکیل شد و هیات امنایی در کنار هم جمع شدند که شورایی را در حوزه توسعه و حمایت برندهای پوشاک داشته باشند و بعد از آن  شورای سیاستگذاری تشکیل شد و هیات موسس و هیات رئیسه نیز مشخص شد.

یک هدف بیشتر نداشتیم اینکه واقعا این زنجیره چقدر نقش و اهمیت دارد؟ آیا این مجموعه خانواده دارد؟

ما نیاز به خانواده داشتیم من شورا را به عنوان خانه برندهای پوشاک میدانم نه به عنوان یک تشکیلات غیر دولتی، چون معتقدم که خانواده پایدار تر از فرد است اینرا باید بپذیریم، سالهاست راجع به این موضوع داریم صحبت میکنیم، ما نیاز داریم در کنار هم باشیم ما نیاز داریم  که خانواده برند داشته باشیم  همانطور که عرض کردم این نیست که ما زنجیره های دیگر را نیاز نداشته باشیم بلکه به این معنی است که این حلقه سالها کم رنگ بوده و ما میخواهیم به آن توجه کنیم، بنابراین شورا به صورت خود جوش آغاز به کار کرد و برندها را در کنار خودش جمع کرد و خیلی جالب بود وقتی شروع به شناسایی برندها کردیم توانستیم بیش از 100 برند ثبت شده در کنار هم جمع کنیم، 100 برندی که فروشگاه داشتند 100برندی که تابلو داشتند و جالب تر از همه این بود که وقتی آمار آنها را گرفتیم و توانستیم حدود تقریبی شان را داشته باشیم به طور متوسط این برندها 10 فروشگاه دارند و بطور متوسط 100 متر فضای فروشگاهی دارند، ما برندی داریم که400 متر فضای فروشگاهی دارد بیش از 10 تا فروشگاه دارد، ما در حال حاضر این آمار را دقیق تر میدانیم. حدود سه سال پیش وقتی مرزها بسته شد این نگرانی وجود داشت که این مراکز خرید را چگونه باید اداره کرد و دیدیم که امروز بیش از 150هزار متر فضای فروشگاهی و تجاری تحت نظر رسمی پوشاک ایران دارد اداره میشود و دارد تجارت و فعالیت میکند، علاوه بر اینها بسیار برندهای کوچیکتر یا فروشگاه های ایرانی داریم.

پس این امر ما را مصمم کرد که تشکیل این شورا الزام است که ما بتوانیم به آنچه که درتولید هویت، تولید اقتصاد پایدار، تولید ارزش افزوده، تولید اشتغال نیاز داریم توجه ویژه ایی داشته باشیم، نتیجه این شورا بیش از 50 جلسه بوده مشورت و جلسه با دانشگاه تهران، درخواست از دکتر جلیلی به عنوان رئیس هیت علمی RETAIL ایران که MBA FASHION را راه اندازی کنند، با مراکز خصوصی مثل مدرسه‌ بازاریابی آقای خیام عسگری، که نشان بدهیم برندهای پوشاک کارگاه نیستند برندهای پوشاک یک خانواده اند.

برای اولین بار ما در صنعت پوشاک شاهد این هستیم که برندهای چرم و برندهای پوشیدنی در کنار هم قرار گرفتند و برندهای جواهر و برندهای عطر که در مجموع همه آنها پوشیدنی هستند به شورای ما میپیوندند.

شورای عالی برندهای پوشاک وجود 5 اتفاق مهم را برای امسال رقم زده است که همگی در جریان است و به زودی رونمایی میشود. مهم ترین آنها IFS هست که با آقای رامین سمیع زاده عزیز مذاکراتش صورت گرفته است.

لازم است تشکر کنم و بگویم افتخار داریم که امروز از صنایع مختلف و از مراکز مختلف میزبان این رویداد باشیم، آقای دکترعلی  اژدرکش رئیس اتحادیه فرش ماشینی ایران، آقای دکتر رامین سمیع زاده از مرکز نمایشگاهی و مرکز توسعه ایران مال، آقای نبوی عزیز که بنیان گذاره اتحادیه صادر کنندگان و رئیس اتحادیه پوشاک ایران بودند آقای زکی پور به عنوان رئیس اتحادیه صادر کنندگان و تولید کنندگان پوشاک، آقای دکتر فرهاد علیزاده که به عنوان یک محقق در صنعت کفش فعالیت میکنند، آقای لشکری به عنوان دبیر انجمن که سالهاست دبیر انجمن کفش ایران و سایر دوستان که میبینم آقای شهریاری عضو هیت رئیسه هستند، آقای آرتای عزیز از مراکز استارتاپ ایران که هم عضو هیت رئیسه مجموعه هستند، آقای دکتر جلیلی رئیس هیت علمی ایران، آقای دکتر صفاری و آقای شاهرخ کشاورز عزیز که سالها در بخش ریتیل زحمت کشیدند، آقای بشیر انیسی از مرکز سیتادیوم و تمامی دوستان و برندهایی که امروز در خدمتشان هستیم سالهاست در ایران نمایشگاه محصول برگزار میشود چه در بخش چرم چه در بخش پوشاک بطور انفرادی سالهاست که ما داریم نمایشگاه های مواد اولیه را برگزار میکنیم ما نیاز داشتیم نمایشگاهی برای گفتمان برگزار کنیم نه نمایشگاهی برای فروش محصول، نمایشگاهی برای آخرین دستاوردهای صنعت ایجاد کنیم نه برای فروختن کیف و کفش و لباس و دکمه و نخ

ما به یک مرکز گفتمان برای دستاوردهای بزرگ صنعتی کشور نیاز داریم ما نیاز داریم فضایی طراحی کنیم که اساتید این حوزه بتوانند صحبت کنند، درکنار صنعتگرها، در کنار دانشجوها، ما نیاز داشتیم فضایی طراحی کنیم که ورک شاپ ها و برندها بتوانند سه روز متوالی کنار هم باشند و بزرگترین گفتمان منطقه را داشته باشیم بین برندهای خارجی و ایرانی بین اساتید بین استادها بین برندها بین صنعتگرها و این بار این اتفاق نه به عنوان یک مرکز فروش بلکه به عنوان بزرگترین مرکز گفتمان  ایران رقم خواهد خورد و حدود چهار ماه است که این کمیته فعال شده طرح ریزی شده با مرکز ایران مال هم هماهنگی های لازم به عمل آمده است.

انشاالله در آبان ماه این رویداد و این اتفاق و رقم خواهیم زد و بزرگترین رویداد و بهترین گفتمان و تجربه و اتفاقات را که میتوانیم در صنعت داشته باشیم رقم خواهیم زد.

بعد از آن یکی از حلقه های ضعیف این زنجیره که ما فکر کردیم که ما بخواهیم یک برند قوی داشته باشیم بخش IFD بود ایران فشن دیزاین که کمیته آن هم تشکیل شد و قرار است به صورت سالانه بزرگترین رویدادهای طراحی درکشور و بعد منطقه صورت بگیرد.

بنابر این ما فکر کردیم یکی از چیزهایی که میتواند این صنعت را قوی تر کند ایران فشن دیزاین است که بزرگترین هویت بخش صنعت برند است.

اتفاق بعدی که رقم زدیم و به زودی فکر میکنم از چند هفته دیگر آغاز به کار میکند ایران فشن تاک هست، ما فکر کردیم بزرگانی در این صنعت داریم که جوانان میخواهند به ایشان دسترسی پیدا کنند. سوالاتشان رو بپرسند یک جوانی میخواهد وارد صنعت شود نه اصلا یک تولید کننده قوی.

بنابر این ما فضایی را طراحی میکنیم که بتوانیم هفته ایی یک بار بزرگان صنعت را در اختیار تمام دوستانی که سوالاتی در باره این صنعت دارند بپرسند و بزرگترین مرکز مشاوره را بتوانیم ایجاد کنیم و این متدولوژی دارد طراحی میشود.

موضوع دیگری که خیلی در برندینگ مهم هست و نیاز خانواده برند کمیته تخصصی ثبت برند هست ما میخواهیم برند ثبت کنیم به کجا باید برویم؟ برند بین الملی میخواهیم به کجا باید برویم؟  کمیته تخصصی ثبت برند به زودی آغاز بکار میکند و در سایت شورا میتوانید به آن مراجعه کنید و شاید بزرگترین و مهم ترین اتفاق که نیازداریم اینکه اصلا بدانیم برند چیست ؟

برند یک ارزش است برند یک هویت نامشهود است چه کسی قرار است این ارزش را تعیین کند؟ پس طرح ارزیابی برندهای ایران و طرح ازریابی سیستماتیک کردن با پیگیری اتاق های مختلف از حدود سه ماه پیش آغاز شده و به زودی این طرح رونمایی میشود و در پس این طرح ما میتوانیم ارزش حرفه ای مطابق با استانداردهای بین المللی را مشخص کنیم.

 

 

 

Leave A Reply

Your email address will not be published.